Viihteen verkoissa

Kaksi kirja-arviota: Robert Ludlumin trilleri Ambler Warning (Merkitty mies, 2005) ja Susan Howatchin A Question of Integrity (ei suom., 1997).

Aasian kirjastot eivät pröystäile englanninkielisen kirjallisuuden valikoimillaan. Kirjoja on satunnaisesti, sillä hyllyt täyttyvät etupäässä ulkomaalaisten käyttäjien lahjoituksista. Tarjolla on amerikkalaisia pokkareita (dekkareita ja harlekiineja), matkaoppaita ja historiankirjoja.

Viimeksi mukaani tarttui Robert Ludlumin trilleri Ambler Warning (St. Martin's Press, 2005. Suomennettu nimellä Merkitty mies) ja Susan Howatchin A Question of Integrity (Time Warner Paperbacks, 1997. Ei suomennettu).

Puhki analysoitu Ambler

Robert Ludlumin trillerin juoni tempasi mukaansa perinteisyydestä ja kaupallisista koukuistaan huolimatta, tai ehkä juuri niiden ansiosta hieman samaan tapaan kuin Jeffrey Lindseyn Dexter.

Valtion salaisessa palveluksessa työskennellyt Hal Ambler on teljetty mielisairaalaan, ettei hän vuotaisi valtionsalaisuuksia. Ambler onnistuu kuitenkin pakenemaan tiukoista turvatoimista huolimatta. Hän saa huomata, että hänen identiteettinsä ja kaikki hänestä kertovat dokumentit on hävitetty eikä kukaan hänen vanhoista lapsuudenystävistään tunnista häntä. Hän tuskin tuntee edes itseään, sillä peilistä katsovat kasvot ovat vieraan. Onko hän tullut sittenkin hulluksi?

Amblerin henkilökuvaus alkoi kirjan kuluessa tökkiä. Ludlum kuvaa piinaavan tarkasti, mitä kiinniottajiaan pakenevan Amblerin pään sisällä tapahtuu. Mies analysoi aseistusta, vaihtoehtojaan, pakoreittejä ja salaliittoteorioita, lukee vastapuolen liikkeistä ja ilmeistä näiden aikeita. Samaan hengenvetoon Ludlum kuvaa, että Ambler on "intuitioihminen". Itse asiassa koko trilleri puhuu päinvastaista: se on täynnä analyysia, yksityiskohtia ja selitystä. Yhtäältä se mahdollistaa lukijan eläytymisen Amblerin asemaan, mutta toisaalta se ei jätä mitään muuta arvailujen varaan kuin sen, mitä Ambler itsekin on selvittämässä: ketkä jahtaavat häntä ja miksi?

Loppuratkaisu uusiksi

Brittiläisen Susan Howatchin romaani A Question of Integrity imaisi mukaansa heti ensimmäisiltä sivuilta. Se on mutkaton ja viihdyttävä tarina vaikeasta ja moraalisesti ristiriitaisia ajatuksia herättävistä teemoista: parantajan etiikasta, hyväksikäytöstä ja heikkoudesta ihmissuhteissa.

Kirja kertoo lontoolaisesta, ihmetekoihin erikoistuneesta katolisen kirkon lahkosta. Kirkon pastorit parantavat sairaita, herättävät pakanoita karismaattisesti uskoon ja manaavat pahoja henkiä. Ihmeteoissa ja ihailevan seurakunnan palvonnassa pastorien moraali on koetuksella. Sekä lukija että päähenkilöt joutuvat pohtimaan, onko ihmeteoissa kyse pelkistä salonkitempuista. Romaanin brittiversion nimi jättää teeman avoimeksi, USA:n markkinoille suunnattu The Wonder Worker sen sijaan ottaa ikävästi - mutta amerikkalaisittain yllätyksettömästi - kantaa tähän kirjaa keskeiseen kysymykseen.

Kirja jakaantuu viiteen lukuun, jotka on on esitetty neljän keskeisen henkilön näkökulmasta. Näistä tosin ainoastaan pastori Lewisin on ääneltään selvästi erilainen. Keskuksen toisen pastorin, Nicholas Darrow'n, hänen vaimonsa Rosalindin ja keskuksen taloudenhoitajan, Alicen, kertomusten kieli ja tapa jäsentää asioita on samankaltainen. Kirjailijan ääni kuultaa harmittavasti läpi. Tämä ei tosin vienyt nautintoa kirjan mielenkiintoisesta psykologisesta ulottuvuudesta. Sitä paitsi Howatchin brittienglanti on mehukasta.

Pettymys tuli viimeisessä ja ratkaisevassa luvussa. Lupaavista aineksista kokoonpantu tarina päätyi siirappiseen, suorastaan harlekiinimaiseen loppuratkaisuun. Yleensä toimimattomiin loppuihin törmää amerikkalaisissa kirjoissa ja elokuvissa (jopa Quentin Tarantino lässäytti lupaavan Kill Billin elokuvan kakkososassa), mutta Howatch näyttää, että osataan sitä Briteissäkin.

Jälkeenpäin huomasin, että Howatchin kirja on osa väljästi rakennettua trilogiaa, mikä saattaa muuttaa kirjan loppuratkaisun tulkintaa. Maku oli kuitenkin siinä määrin mennyt, ettei mieleeni enää tullut tarttua sarjan uudempiin osiin The High Flyer ja The Heartbreaker. Päinvastoin, jälkimmäisen nimikin jo nostatti karvat pystyyn.

Asiasanat: viihde, kirjallisuus, pokkari, harlekiini, dekkari, trilleri, Robert Ludlum, Susan Howatch.

Viikon suosituimmat

Trilogia Le grand cahier on kulttuuriskandaali | Agota Kristof

Suolatut säkeet

Kirja-arvio: Alastonkuvia | Virpi Hämeen-Anttila

Kielitoimisto suosittaa lyhiksiä ja pyöröraikastinta

About Päivi Kannisto

Helvetti | Dante Alighieri

Senkin sika!

Kiinalainen niukkuuspeli

Tietoja Päivi Kannistosta

Kuinka minusta tuli postikorttikirjailija?