Scorsesen Bonny ja Clyde -elokuva kertoo amerikkalaisista lama-ajan kulkureista eli hoboista, jotka alkavat ryöstellä ihmisiä ja pankkeja henkensä pitimiksi. Elokuva Boxcar Bertha/Vapauden verinen laulu Vuosi 1972 Ohjaaja Martin Scorsese Pääosissa Barbara Hershey, David Carradine, Barry Primus, Bernie Casey, John Carradine Maa Yhdysvallat Genre Draama, rikos Käsikirjoitus Joyce Hopper Corrington, William Corrington Suomessa Saatavana DVD:llä Boxcar Bertha (1972, suomennettu nimellä Vapauden verinen laulu ) sijoittuu Yhdysvaltain etelään, 1900-luvun alun lamavuosiin, jolloin hobokulttuuri kukoisti. Huuliharppu soi ja hobot matkustavat junien tavaravaunuissa (boxcar) etsimään onneaan uusista osavaltioista ja kaupungeista. Hobo-termin alkuperää on arvuuteltu eri lähteistä, kuten kulkupelistä ("hopping boxcars"), rautatieläisten tervehdyksestä ("Ho, beau!") ja elämäntavasta ("homeless bohemians" tai "homeless boy"). Hoboilla ...
Niin 'traveler'se nyt kuitenkaan ole sama kuin 'exotic seeker',nykysin kun lähes kaikki ovat etsimässä uutta eksootista jännää, ja kun sitten taivalletuaan sinne , ja taivalletuaan tänne, reppu selässä, huomaa etti oikeastaan koko maapalolla ole kovinkaan erilaisia paikkoja ja tuskin enää turmeltumattomia ihmsiä, joihin ei purkit ja tv ylety.
VastaaPoistaTraveler ei ole mikään matkaaja matkan vuoksi, taikka hakemassa uusia kokemuksia, traveler elää, ja on elänyt liikuvaa elämään lapsestta asti, toiset jon monen sukupolven ajan ovat oleet liikellä, se liityy tavallaan keräilytalouteen ja siihen, ettei sellaiset ihmiset kykene asustamaan missään maahan juntatuissa taloissa, taikka asumuksissa, liiterit ja vajat täynä tavaraa ja parittomia puukenkiä, toivossa, että niile vielä löytyis pari, ja ne vois ottaa käyttöön. Ei traveler ei asusta taloissa eikä matkaile etsimässä exotiikkaa. Ken on asutellut nuoruusvuosoistaan lähtien hyteissä, kajuutoissa ja motor homissaan, se ei kertakaikkiaan kykenen olemaan pitkään sidottuna mihinkään ja ei kestä sitä että sen näköalaa peittä seinä taikka muutumaton pihanperä.
Terve pitkästä aikaa Latimeri!
VastaaPoistaMinä kutsuisin tuollaista ihmistä nomadiksi, en travelleriksi. Kaunista alkukesää!
Päivi