Tieto eli Knowing: pateettinen katastrofielokuva

Innostuin Tiedosta luettuani elokuvaa suitsuttavan suomalaisarvion. Kerrankin mielenkiintoinen uutuus-scifi, ehdin ajatella, mutta parituntinen pläjäys osoittautui tavanomaiseksi katastrofielokuvaksi, jota oli maustettu noidutuilla numeroilla ja kosmisilla kohtaloilla.

ElokuvaKnowing/TietoNew York liekeissä taas kerran
Vuosi2009
OhjaajaAlex Proyas
PääosissaNicholas Cage, Chandler Canterbury, Rose Byrne, Lara Robinson
MaaYhdysvallat
GenreKatastrofielokuva
KäsikirjoitusRyne Douglas Pearson, Juliet Snowden, Stiles White.
SuomessaEnsi-ilta 20.6.2009

Knowing (2009, suomennettu nimellä Tieto) -elokuvan juoni ei ole kummoinen. Päähenkilö John Koestler (Nicholas Cage) saa poikansa Calebin (Chandler Canterbury) kautta käsiinsä merkillisen, häiriintyneenä pidetyn koulutytön kirjoittaman numerolappusen viidenkymmenen vuoden takaa. John alkaa tulkita numeroita viskihöyryissä ja huomaa, että ne kertovat suurien katastrofien päivämääristä ja kuolonuhreista, tietenkin myös syyskuun yhdennestätoista, jota ilman Hollywoodissa ei enää osata tehdä elokuvia. Numeroista tulee Johnille pakkomielle. Hän yrittää dekoodata niistä tulevaisuuteen sijoittuvat ja pelastaa läheisensä kuolemalta.

Elokuvan pääosaa, alkoholiin taipuvaista ja katkeroitunutta Johnia näyttelee Nicholas Cage, joka ei yllä roolihahmossaan piileviin filosofisiin ulottuvuuksiin. John opettaa MIT:ssä astrofysiikkaa ja esittelee oppilailleen erilaisia maailmannäkemyksiä: determinismiä ja kaaosteoriaa. John on jälkimmäisen kannalla, kunnes tosiksi käyvät ennusteet saavat hänen uskomaan joidenkin ihmisten kykyyn nähdä tulevaisuus.

Elokuva leikittelee tuomiopäivän ennustuksilla, jotka vetoavat suuren yleisön metafyysisiin tarpeisiin nähdä elämässä ennalta suunniteltu mieli ja järjestys. Pateettisesti toteutetut, realismia tavoittelevat katastrofikohtaukset nostattanevat tunteita, sillä aivan campiksikään niistä ei ole naurunpyrskähdyksiä aiheuttamaan, vaikka läheltä liippaakin. Campilla tarkoitetaan mm. mautonta, yliampuvaa, outoa tai keskiluokkaisen teennäistä. Kuvissa vilahtelee myös salaperäisiä kuiskaajamiehiä ja taikaesineitä, jotka herkuttelevat yliluonnollisella, mutta vailla Stephen Kingin hypnoottisuutta. 50-luvulla tämä olisi ehkä ollut scifiä, mutta ei enää. Tornitaloja nielevät liekkimeretkin on jo nähty livenä televisiosta.

Ohjaaja Alex Proyasille Tieto on epäilemättä ollut jättipotti, joka on tarjonnut tilaisuuden tehdä suuren budjetin erikoistehoste-elokuva. Elokuva on saanut Yhdysvalloissa pääosin kriittisen vastaanoton, mutta Suomessa vastaanotto on ollut erikoisen ylistävä. Ihmetyttämään jäi, onko kotimaisten kriitikoiden nykyään ylistettävä jokaista populaarikulttuurin tuotetta, etteivät näyttäisi jäykkäniskaisilta elitisteiltä. Vai tarjoavatko pohjamudissa kyntävät leffateatterit samassa tilassa rypeville lehdille vaalirahoitusta?

Asiasanat: Knowing, Tieto, Alex Proyas, elokuva, elokuva-arvio, katastrofielokuva, numerologia, determinismi, kaaosteoria, Nicholas Cage, Chandler Canterbury, Rose Byrne, Lara Robinson, tuomiopäivän ennuste, ennustus, camp, erikoistehosteet, Yhdysvallat.

Viikon suosituimmat

Trilogia Le grand cahier on kulttuuriskandaali | Agota Kristof

Suolatut säkeet

Kirja-arvio: Alastonkuvia | Virpi Hämeen-Anttila

Kielitoimisto suosittaa lyhiksiä ja pyöröraikastinta

About Päivi Kannisto

Helvetti | Dante Alighieri

Senkin sika!

Kiinalainen niukkuuspeli

Tietoja Päivi Kannistosta

Kuinka minusta tuli postikorttikirjailija?