Moderneja mytologioita Roland Barthesin kunniaksi
Aikamme suurimmat myytit ovat ranskalaisten toimittajien ja kirjailijoiden aiheena teoksessa, joka on kunnianosoitus Roland Barthesille, yhdelle 1900-luvun merkittävimmistä kirjallisuustieteilijöistä ja semiootikoista.
Jérôme Garcinin toimittaman kirjan, Nouvelles Mythologies (Seuil, Paris, 2007. Ei suomennettu.), aiheet kertovat angloamerikkalaisen kulutuskulttuurin, teknologian ja brandien invaasiosta. Ranskalaista niissä on vain kuuluisa etuliite le: le speed-dating, le GPS, l'iPod, le sushi, le SMS, le blog, le Botox, le 4x4, le wifi, la Smart, Google, Kate Moss. Luulisi, että kyse on pikemminkin brassailusta, kuuluisuuksilla elvistelystä tai mainostamisesta.
Kunnianosoitus turhuudelle
Kaupallisten tuotteiden ja ilmiöiden kuvaukset voisivat olla Ranskan sijaan Suomesta. Kännykkää koskevassa luvussa todetaan, että yleisimmät repliikit ovat: "T'es où?" tai "Où es-tu?" eli missäs olet, ja tekstareissa "Jtm" eli mä rakastan sua.
Ollaan tultu konformismin aikaan, kuten toimittaja Denis Jeambar kirjoittaa. Mitä enemmän individualismi kukoistaa, sitä samankaltaisemmiksi muututaan.
Ce que respecte le plus au monde notre société, c'est le conformisme. Plus l'individualisme prospère, plus il fabrique de l'uniformité.
Sekä uusien mytologioiden aiheet että niiden käsittely ovat latteita. Barthesin Mytologioissa (Seuil, Paris, 1957) viehättää pikkuporvarillisen arjen ylentäminen ironisesti myyttisiin mittasuhteisiin tai ajan ikonien tahraaminen jokapäiväisellä. Barthes vertaa esimerkiksi uutta Citroënia goottilaiseen katedraaliin ja riisuu stripteasen urheiluksi. Kirja on superlatiivien juhlaa ja rabelais'maista paisuttelua kritiikin ja tulkinnan avarissa sfääreissä. Seuraajilta sen sijaan puuttuvat älyn lento ja tekstin hurma.
Juustoa, viiniä ja leipää
Mielenkiintoisempia aiheita kirjaan olisi tarjonnut esimerkiksi ranskalainen ruokakulttuuri, joka hallitsee paikallista arjen mytologiaa. Markkinoilta käydään ostamassa vedessä painaviksi uitettuja tai autenttisuuden nimissä jälkikäteen mullitettuja perunoita, sillä ne ovat parempia kuin marketin. Teolliseen tuotantoon viittaava saa ranskalaisen kavahtamaan Roquefort-sinihomejuustoa lukuun ottamatta. Niin tunnetulle brandille sallitaan teollinen massatuotanto ja groteskit muovipakkaukset.
Ruuan pitää vaikuttaa käsityönä tehdyltä ja se on ostettava suoraan tuttuna esiintyvältä tuottajalta. Näin vaikka saman tuotteen saisi marketin hyllyltä ilman ylihintaa ja stressiä. Tarvitaanko moderneja mytologioita siis vain mainostamiseen?
Asiasanat: Rolandes Barthes, moderni, mytologia, myytti, sms, GPS, iPod, Botox, 4x4, wifi, Smart, Google, Kate Moss, Roquefort, kännykkä.