Palvelu kannattaa | Eufemismit

Asiakaslähtöisyys on eufemismi sille, että halutaan asiakkaiden rahat. Epätoivon ei kuitenkaan saa antaa näkyä. Lue miksi!Bisneksessä asiakaslähtöisyys on eufemismi sille, että halutaan asiakkaiden rahat. Epätoivon ei kuitenkaan saa antaa näkyä, sillä kukapa haluaisi hengailla luusereiden kanssa. On parempi teeskennellä kovanaamaa tai kumppania. Kirjatohtori neuvoo miten.

Yritysten ja asiakkaiden suhde on ongelmallinen, mikä näkyy suuressa eufemismien ja dysfemismi­en eli halventavien kiertoilmaisujen määrässä. Inhorealistisissa jätkäyrityksissä asiakkaita nimitetään pokiksi ja hoidoiksi, joilta viedään rahat. Pikkusievät putkat taas tekeytyvät kumppaneiksi ja nimittelevät asiakkaitaan omistajiksi.

Pohjimmiltaan suhde perustuu myymiseen ja ostamiseen ja siinä ongelma piileekin. Suhteessa on hyväksikäytön maku, sillä myyjä myy kalliimmalla kuin itse ostaa. Ikävää mielleyhtymää voi hämärtää lopettamalla myymisen.

Älä tuputa tuotetta vaan tarjoa palvelua

Oletko huomannut, että monet yritykset tarjoavat nykyään vain erilaisia palveluja? Kun yrityksestä esimerkiksi soitetaan ja tarjotaan tuotteita, kyse ei ole myynnistä, vaan outbound-palvelu­sta. Kekseliäimmät ovat nimenneet jopa tuotteiden osat erilaisiksi palveluiksi.

Lentolippua ostava nauttii maksullisesta lippupalvelusta, mikä tarkoittaa sitä, että hän saa ostaa lentolipun. Astuessaan koneeseen hän nauttii check-in -palvelusta eli pääsystä koneeseen. Matkan aikana tarjotaan catering-palvelua: muovilootaan pakatun perunan, lihapullan ja pavun pyhää kolmiyhteyttä. Lisäksi tarjolla on viihdepalveluja, siis kehnot kuulokkeet rätisevien rainojen kuunteluun korvia huumaavassa metelissä.

Tarjolla voi olla myös erityispalveluja, kuten huopa lämmikkeeksi. Etelään t-paidassa ja shortseissa matkaavalle kymmenen euron huopavuokra on halpa hinta siitä, että säästyy flunssalta. Näin asiakkaan ei tarvitse kuluttaa sairaanhoitopalveluja ja riidellä kotiin palattuaan matkavakuutuspalvelun korvauksista.

Lentoyhtiöiden mallissa piilee rahasampo. Ruokakaupat voisivat esimerkiksi veloittaa kassapalvelusta pari prosenttia laskun loppusummasta. Palvelumaksut toimivat myös julkisella puolella, sillä onhan kansalaiset totutettu jo maksamaan terveyskeskusmaksuakin verovaroin tuotetusta, maksuttomasta palvelusta. Ei muuta kuin uusia palvelutuotteita paketoimaan ja bonk-kansantuotetta kasvattamaan!

Tutustu koko Eufemismit -juttusarjaan.

Asiasanat: eufemismit, eufemismi, palvelu, kannattaa, asiakaslähtöisyys, yritys, asiakas, dysfemismi, poka, hoito, omistaja, outbound-palvelu, lippupalvelu, catering-palvelu, check-in -palvelu, viihdepalvelu, matkavakuutuspalvelu, lentoyhtiö, terveyskeskusmaksu, kassapalvelu.

Viikon suosituimmat

Trilogia Le grand cahier on kulttuuriskandaali | Agota Kristof

Kirja-arvio: Alastonkuvia | Virpi Hämeen-Anttila

Kielitoimisto suosittaa lyhiksiä ja pyöröraikastinta

About Päivi Kannisto

Suolatut säkeet

Helvetti | Dante Alighieri

Senkin sika!

Kiinalainen niukkuuspeli

Tietoja Päivi Kannistosta

Kuinka minusta tuli postikorttikirjailija?