Casino | Martin Scorsese

Casino ei tarjoa suurta sisältöä tai oivallusta, mutta se on viihdyttävää katsottavaa ja ylellistä silmänruokaa.

ElokuvaCasino Kasinonpyöritystä Las Vegasissa
Vuosi1995
OhjaajaMartin Scorsese
PääosissaRobert De Niro, Sharon Stone, Joe Pesci, James Woods.
MaaYhdysvallat
GenreDraama
KäsikirjoitusNicholas Pileggi ja Martin Scorsese. Perustuu Nicholas Pileggin samannimiseen romaaniin.
SuomessaSaatavana DVD:llä

Casino (1995) sijoittuu Las Vegasiin, myyttisen välkehtivään ja kimaltavaan kaupunkiin, jossa pinta korvaa sisällön ja materialisoi amerikkalaisen unelman. Vegas vetää puoleensa miljoonia onnenonkijoita, jotka elättelevät toivoa äkkirikastumisesta. Samasta haaveilevat myös kasinon pyörittäjät, joiden tavoitteena on peluuttaa asiakkaita mahdollisimman pitkään, sillä mitä pidempään pelaa, sitä enemmän häviää.

Elokuva kuvaa rahan hallitsemaa maailmaa ja edustaa tyyppiä uho & tuho hieman Arpinaaman tapaan. Se kertoo kylmän viileään,kronikkamaiseen tapaan uhkapeluri Sam "Ace" Rothsteinin (Robert De Niro) tarinan. Sam perustaa Las Vegasiin kasinon ja pelaa kovaa peliä niin pöytien ääressä, takahuoneessa kuin kaupungin kaduilla.

Bisneksen tragedia

Elokuva viritetään tragediaksi. Tapahtumat alkavat autopommi-iskusta, jonka tarkoituksena on raivata Sam pois tieltä. Murhayritykseen johtaneet episodit kerrotaan parin minä-kertojan avulla. Räväkkä ja synkeäsävyinen tarina perustuu amerikanitalialaisen Nicholas Pileggin samannimiseen romaaniin. Tiimi Pileggi-Scorsese-Robert de Niro-Joe Pesci on tuttu jo Scorsesen mafiaelokuvasta Goodfellas.

Piskuinen Pesci näyttelee Casinossa Samin lapsuudenystävää Nicky Santoroa tottuun tapaan kapeahkon tulkintarepertuaarinsa nasaaliäänisenä psykopaattina. Nicky haluaa aina neuvotteluissa viimeisen sanan ja aiheuttaa Vegasissa välikohtauksia, jotka saattavat lopulta Saminkin vaikeuksiin.

Kolmituntisen elokuvan ensimmäinen puolisko käsittelee Samin kasinon liiketoimintaa, joka osoittautuu muiden bisnesten tavoin suhdetoiminnaksi. On tunnettava ja voideltava oikeita henkilöitä poliitikoista ja tuomareista pysäköintiavustajiin. Verkostot ja taito käsitellä ihmisiä takaavat menestyksen. Vegasissa reseptiin lisätään vielä huijaukset, jotka ovat näkyvä osa bisnestä.

Menestys tuo mukanaan kateutta ja varjoja. Sam joutuu FBI:n tarkkailuun. Puheluita salakuunnellaan, kamerat ja helikopterit seuraavat kaikkialle. Nicky puolestaan saa öykkärimäisestä käytöksestään porttikiellon Vegasiin ja mies ryhtyy rikollisiin liiketoimiin. Sam vaarantaa maineensa, jos vielä rohkenee näyttäytyä hänen seurassaan.

Elokuvan toisella puoliskolla Sam menettää pelilupansa ja takkuaa perheongelmien kanssa kotona. Hänen naimansa suuren luokan prostituoitu, kaunis blondi Ginger McKenna (Sharon Stone) on muuttunut narkkariksi ja roikkuu kiinni vanhassa parittajassaan Lester Diamondissa (James Woods). Samin huolena on pariskunnan yhteisen tyttären hyvinvointi, sillä vaimo tuntuu oelvan valmis tekemään mitä tahansa saadakseen lisää aineita.

Mahtipontista

Robert De Niro tekee roolinsa kylmäverisestä bisnesmiehestä onnetonta rakkautta helliväksi mieheksi uskottavasti ja hyvin. Elokuvan toteava sävy ei kuitenkaan tee suoritusta ikimuistettavaksi Taxi Driverin tai Raging Bullin pääsosien tavoin.

En ole henkilökohtaisesti mielistynyt Scorsesen tapaan käyttää kertojan ääntä taustalla. Se tekee hänen elokuvistaan hieman kirjallisia, kun samat asiat voisi hyvin toteuttaa myös kuvallisesti. Casinossa Scorsese käyttää kerronnan apuna pysäytyskuvia, joiden aikana kertoja alkaa selittää kuvaan liittyviä tapahtumia: mistä ne juonsivat ja mitä niistä seurasi.

Scorsesen tapaan Casinokin on mammutti, lähes kolmituntinen. Viileästä yleissävystä huolimatta mukana on tuttua mahtipontisuutta. Elokuva päättyy näkymään, jossa kivitalo sortuu oopperan soidessa taustalla, kun muualla elokuvassa soi katupoikamaisemmin rock'n'roll ja herkistellessä 50-luvun teinipoppi.

Asiasanat: Martin Scorsese, Nicholas Pileggi, Casino, elokuva, elokuva-arvio, draama, Robert De Niro, Sharon Stone, Joe Pesci, James Woods, uhkapeli, kasino, Las Vegas, Yhdysvallat.

Viikon suosituimmat

Trilogia Le grand cahier on kulttuuriskandaali | Agota Kristof

Kirja-arvio: Alastonkuvia | Virpi Hämeen-Anttila

Kielitoimisto suosittaa lyhiksiä ja pyöröraikastinta

About Päivi Kannisto

Suolatut säkeet

Helvetti | Dante Alighieri

Senkin sika!

Kiinalainen niukkuuspeli

Tietoja Päivi Kannistosta

Kuinka minusta tuli postikorttikirjailija?