Hukassa Kiinassa
Monikansallinen kirjailija J. Maarten Troost tunnetaan kirjastaan Kannibaalien seksielämä, The Sex Lives of Cannibals. Uusimmassa teoksessaan hän harkitsee Kiinaa uudeksi kotimaakseen ja lähtee muutaman kuukauden tiedustelumatkalle.
Lost on Planet China: One Man's Attempt to Understand the World's Most Mystifying Nation (2008, ei suomennettu) alkaa varoituksella: Troost ei ole asiantuntija, vaikka on kirjoittanut Kiinasta paksuhkon kirjan. Hän ei tunne maan historiaa ja kieltäkin hän osaa niin vähän, että saa aikaan vain väärinymmärryksiä.
Alun varoitus parodioi yritysten vastuuvapauksia, mutta lienee paikallaan myös vaativille matkakirjojen lukijoille. Troostin kirja ei tarjoa maassa matkanneelle uutta. Jokainen Kiinan-kävijä tuntee Troostin koomisesti kuvaaman tilanteen. Iltaisin hotellihuoneeseen tulee outoja puhelinsoittoja. Niiden tarkoitus ei valkene kielipuolelle sisällöstä, vaan illan hämärtyessä viereisistä huoneista kuuluvista äänistä.
Viihdyttävää stereotyyppistä toilailua
Uuden tiedon jakaminen ei ole ainoa eikä usein edes kohdallinen kirjan arviointiperuste. Näin ei ole myöskään Troostin tapauksessa. Lost on Planet China on viihdyttävä. Päähenkilö hämmästelee ja toilailee matkallaan kuin Liisa ihmemaassa. Kirjoitustyylistä on helppo arvata, että Troostin omaan mielilukemistoon kuuluu brittiläinen matkakirjallisuuden klassikko, Eric Newby. Molemmat laittavat itsensä alttiiksi harjoittamalla itseironiaa ja —vähättelyä.
Kirjan alkupuolella vitsit kiinalaisen ja länsimaisen kulttuurin epäyhteensopivuudesta naurattavat makoisasti, mutta kohta alkaa kaivata moniarvoisempaa tulkintaa. Kiinalainen kulttuuri on länsimaisen tavoin kaukana yhtenäisestä. Maasta löytyy mitä erilaisempia alueellisia ja alakulttuureja. Harva kiinalainen edes kutsuu itseään kiinalaiseksi, vaan samastuu alueeseensa. Siksi kirjan alaotsikko “Yhden miehen yritys ymmärtää maailman mystisintä kansakuntaa” vie Troostin tekstiä harmillisesti yksiulotteisen kioskikirjallisuuden suuntaan.
Puoliväliä lähestyttäessä stereotyyppinen ja pakkomielteinen vitsinvääntö alkaa hieman puuduttaa ja loppua odottaa malttamattomana. Sitten seuraa yllätys. Arvio tylsäksi muuttuneesta kirjasta täytyy pistää uusiksi, kun kirjan kruunaa odottamattoman hieno, komediallinen päätös. Epätasaisuudesta ja toisteisuudesta huolimatta Troostin tapa kirjoittaa on sympaattinen.
J. Maarten Troost on tsekkiläis-hollantilaista sukujuurta. Hän on asunut Kanadassa ja Yhdysvalloissa. Kiina oli hänestä liian saastunut kelvatakseen uudeksi kotimaaksi.
Asiasanat: J. Maarten Troost, matkakirja, Lost on Planet China, Eric Newby, itseironia, Kiina, Yhdysvallat, urbaanit nomadit, urbaani nomadi.