Väärinymmärretyt miehet: Philip Roth ja Nathan Zuckerman

Oman elämänsä pellePhilip Roth tunnetaan Zuckerman-kirjoistaan, joiden päähenkilö on tulkittu kirjailijan alter egoksi. Zuckerman on Rothin tavoin juutalainen kirjailija, mutta yhdennäköisyys on vain ovela harhautus.

Roth käsittelee alter egoa ironisesti Zuckerman-sarjan toisessa osassa nimeltään Zuckerman Unbound (Farrar, Straus And Giroux, 1981. Suomennettu nimellä Väärinymmärretty mies.). Kirja pyörii Rothille tutun teeman, kirjailijuuden kirojen, ympärillä. Zuckerman on tehnyt läpimurron teoksella Carnovsky. Hän on miljoonan taalan julkkis, jota ympäröi joukko ihailijoita ja vainoojia.

Antisemitisti ja roisto?

Pahin on edessä, kun kirjailijan isä kuolee. Veli syyttää, että Zuckerman on tappanut hänet häikäilemättömästi perheen elämää hyväksi käyttäneellä ja juutalaisuutta loukanneella romaanillaan.

Do you really think conscience is a Jewish invention from which you are immune? Do you really think you can just go have a good time with the rest of the swingers without troubling yourself about conscience? Without troubling about anything but seeing how funny you can be about the people who have loved you most in the world...when all he wanted to hear was 'I love you!'... Oh, you miserable bastard, don't you tell me about fathers and sons!
Uskotko todella, että omatunto on juutalainen keksintö, jolle sinä olet immuuni? Luuletko todella, että voit pitää hauskaa muiden pintaliitäjien kanssa omantunnon soimaamatta? Välittämättä mistään ja tekemällä pilaa ihmisistä, jotka rakastivat sinua eniten maailmassa. Isä halusi vain kuulla ‘Minä rakastan sinua’. Senkin onneton roisto, älä tule puhumaan minulle isistä ja pojista. (Käännös PK.)

Julkisuudessa kiertää sitkeitä huhuja, joiden mukaan Roth on Carnovsky, seksiseikkailuilla vanhempiaan vastaan kapinoiva juutalaismies. Isä kiroaa Zuckermanin kuolinvuoteellaan. Hänen viimeiset sanansa ovat: “Bastard”.

Roth vs. Zuckerman

Zuckerman sotketaan teoksessa tavan takaa oidipaaliseen henkilöhahmoonsa Carnovskyyn. Tilanne on tuttu Philip Rothille, joka sekoitetaan hengentuotteeseensa Zuckermaniin. Rothia on syytetty päähenkilönsä tavoin juutalaisuuden halventamisesta. Hänen teoksensa Portnoy's Complaint (1969) ilmestyi samana vuonna kuin Zuckermanin Carnovsky, teos käsitteli samoja teemoja ja sai yhtä kiihkeän vastaanoton.

Roth hämmentää tulkintoja esittämällä kirjoissaan myös vaihtoehtoisia teorioita. Patrimony -teoksesta esimerkiksi voidaan lukea, että toisin kuin Zuckermanin isä, Herman Roth kannusti poikaansa kirjailijanuralla ja puolusti hänen töitään.

Kumpikaan näkemyksistä - Roth perheensä häpäisijänä tai kannustettuna kirjailijana - ei ole faktaa eikä fiktiota, sillä Roth on oman elämänsä epäluotettava kertoja. Hän ruokkii tietoisesti ironialla alter ego -teoriaa, joka samastaa kirjailijan ja kertojan. Näin hän on luonut kerroksittaisia, keskenään vuoropuhelua käyviä maailmoja, joissa henkilökuvat ja tarinat lomittuvat. Kuten kirjailija toteaa omaelämäkerrassaan The Facts (Farrar, Straus & Giraux, 1988. Ei suomennettu.) Zuckermanin suulla: “Mitä minusta on jäljellä ilman teoksiani?”

Asiasanat: Philip Roth, Nathan Zuckerman, romaani, kirja-arvio, alter ego, Zuckerman Unbound, Carnovsky, Väärinymmärretty mies, anti-semitismi, Yhdysvallat.

Viikon suosituimmat

Trilogia Le grand cahier on kulttuuriskandaali | Agota Kristof

Kirja-arvio: Alastonkuvia | Virpi Hämeen-Anttila

Kielitoimisto suosittaa lyhiksiä ja pyöröraikastinta

About Päivi Kannisto

Suolatut säkeet

Helvetti | Dante Alighieri

Senkin sika!

Kiinalainen niukkuuspeli

Tietoja Päivi Kannistosta

Kuinka minusta tuli postikorttikirjailija?