Negatiivinen liikevoitto on eufemismi, joka kääntää tappion voitoksi

Eräs 2000-luvun IT-kuplan nerokkaimmista keksinnöistä oli eufemismi negatiivinen liikevoitto, joka käänsi tappion voitoksi.

Merkitysten manipulointi on bisneksessä ensiarvoisen tärkeää, erityisesti silloin, kun annetaan neljännesvuosikatsauksia analyytikoille ja sijoittajille. Ota mallia Kirjatohtorin uusista, pistämättömistä eufemismeista ja voit edetä sijoittajaretoriikan mestariksi.

Afäärit eivät useimmiten suju toivotusti, sillä asiakkaat eivät jaksa ostaa kaikkea roskaa, mitä heille tyrkytetään. Alaspäin sojottavat myyntikäyrät eivät kuitenkaan ole ongelma. Kyse on vain siitä, miten asiat esitetään.

Eräs 2000-luvun IT-kuplan nerokkaimmista keksinnöistä oli eufemismi negatiivinen liikevoitto. Sitä voitiin käyttää tappion sijaan silloin, kun myyntikäyrät sukelsivat. Mitä komeampi romahdus, sitä muhkeampi liikevoitto. Jos joku kehtasi mussuttaa rahojen kadonneen kankkulan kaivoon, voitiin epäilevälle tuomakselle kuitata: "Voitto mikä voitto".

Toinen saman aikakauden lyömätön keksintö oli Cash Burn Rate. Se oli uuden talouden takuuvarma mittari: mitä enemmän rahaa firmassa poltettiin, sitä uskottavampia oltiin. Kunnon yrityksellä oli vähintäänkin oma elokuvateatteri, lemmikki-iguaani, työntekijöiden käyttöön hankittu Porsche ja jokaviikkoiset orgiat.

Noudata trendejä

Eufemismeissa on omat trendinsä, jotka tulevat ja menevät kuten talouden suhdanteet. Vanhanaikainen suorituskyvyn mittari, kannattavuus, tuli jälleen muotiin kovempien aikojen myötä. Samalla tarvittiin kauniita sanoja sille, että meni huonosti, rahat oli onnistuttu polttamaan loppuun ja talossa hillui epämääräistä sakkia, josta esimieskään ei osannut sanoa, mitä he oikeastaan tekivät.

Kekseliäästi alettiin puhua liiketoiminnan fokusoimisesta ja outsourcingista, mikä tarkoitti sitä, että uudet ja kannattamattomat liiketoiminta-alueet lopetettiin tuotantoa ulkoistamalla. Kuinka viisaalta kuulostikaan, että joku laittoi stopin häröilylle ja palautti bisneksen back to basics. Aivan kuin Odysseus olisi palannut kotiin voittajana harharetkiltään.

Tutustu koko Eufemismit -juttusarjaan.

Asiasanat: eufemismit, eufemismi, negatiivinen liikevoitto, neljännesvuosikatsaus, analyytikko, sijoittaja, afäärit, it-kupla, cash burn rate, iguaani, Porsche, orgiat, suorituskyky, kannattavuus, fokusointi, outsourcing, kannattamaton, liiketoiminta-alue, back to basics, Odysseus, harharetki.

Viikon suosituimmat

Ranskalainen juusto

Tuoreimmat kuulumiset

About Päivi Kannisto

Uusi äänikirja: Elämäni nomadina

Suolatut säkeet

Vapaana elämisen taito

Epätoivottu mainonta | Kirjallisuus ja tuotesijoittelu

Elämäni nomadina

Superrikkaat ja rutiköyhät